Het orkest

Het Mechels Kamerorkest is een dynamisch semi-professioneel gezelschap bestaande uit een 50-tal musici. Het kwam medio 2004 tot stand onder impuls van chef-dirigent Tom Van den Eynde.

Met een klassieke standaardbezetting van acht eerste violen, zes tweede violen, vier altviolen, vier celli, twee bassen, twee fluiten, twee hobo’s, twee klarinetten, twee fagotten, twee hoorns, twee trompetten en een paukenist gaat het Mechels Kamerorkest de uitdaging aan zich op professionele wijze te profileren in het klassieke repertoire.

In haar inmiddels 15-jarige bestaan heeft het orkest zich een plaats weten te veroveren in het Vlaamse muzikale landschap. De jaarlijks terugkerende concerten in diverse culturele centra getuigen hiervan. Vermaarde (inter)nationale solisten als Gaby Van Riet, André De Groote, Jean-Claude Vanden Eynden, I Solisti del Vento, Ann De Renais, Olsi Leka, Luc Tooten, Marc Tooten, Viviane Spanoghe, Alexei Moshkov, Guido De Neve, Roeland Hendrickx, Alfredo Marcucci, Sylvia Huang, Svenja Van Driessche etc. werken graag samen met dit jonge orkest en prijzen telkens opnieuw het enthousiasme, dynamisme en verfijnde samenspel.

Naast het uitnodigen van gerenommeerde solisten neemt het Mechels Kamerorkest ook haar verantwoordelijkheid op naar jong aanstormend talent. Het orkest biedt hen de mogelijkheid binnen een professioneel kader te musiceren om zo de nodige orkestervaring op te doen. Ook krijgen de uitzonderlijk getalenteerden onder hen geregeld de kans zich solistisch te profileren naar een breed publiek toe. Deze belangrijke doelstelling onderscheidt het MKO van andere (kamer)orkesten.

Ook geniet het Mechels Kamerorkest een internationale uitstraling. Zo speelde het orkest reeds in Nederland, ondernam het in juli 2007 een 11-daagse concerttournee door Spanje, stelde het blazersensemble in 2021 haar gloednieuwe CD voor aan het Catalaanse publiek en staan er in 2022 een aantal operaconcerten gepland wederom in Catalonië.

Naast het klassieke symfonische repertoire verkent het Mechels Kamerorkest ook geregeld de opera literatuur. Zo werden in 2010 en 2012 de komische opera’s “La Scala di Seta” van Gioachino Rossini en “Lo Speziale” van Joseph Haydn, beiden in een regie van Tom Viaene met groot succes opgevoerd. Ook bracht het orkest in 2011 enkele opera galaconcerten met coloratuursopraan Ann De Renais. Voor Belfius Classics, de jaarlijkse nationale muziekwedstrijd, verzorgde het Mechels Kamerorkest in 2013 de officiële prijsuitreiking in de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel.

In 2017 werkte het orkest mee aan het televisieprogramma “Thomas speelt het hard” (Canvas), waarbij het pianist Thomas Vanderveken klaarstoomde voor zijn vertolking van Edvard Griegs pianoconcerto. Sedert enkele jaren concerteert het orkest ook geregeld onder leiding van tweede dirigent Tom Deneckere en repetitor Piet Van Bockstal. Met deze laatste realiseerde het blazersensemble van het Mechels Kamerorkest haar eerste CD met 20e eeuwse muziek.

In 2022 kijkt het Mechels Kamerorkest enkele boeiende samenwerkingen tegemoet met o.a. sopranen Emma Posman en Charlotte Waynberg, organist Luc Ponet, het Four Aces Guitar Quartet en het koor Vivente Voce.

Tom Van den Eynde

Chef-dirigent

Tom Van den Eynde werd geboren te Mechelen in 1980. Hij studeerde er aan het Stedelijk Conservatorium klassieke gitaar, viool en piano. Op zijn vijftiende kreeg hij tevens privé-les orkestdirectie bij Silveer Van den Broeck. Hij zette zijn studies verder aan het Conservatorium te Maastricht en het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen. Hij behaalde er de diploma's Docerend en Uitvoerend Musicus Klassieke gitaar, Uitvoerend Musicus Orkestdirectie en Master Degree in Orchestral Conducting.

Als jonge dirigent werkte Tom met gerenommeerde orkesten waaronder het Vlaams Symfonisch Orkest (Antwerpen), het Nederlands Promenade Orkest (Amsterdam), het Brabants Orkest (Eindhoven), het Budapest Festival Orchester (Siena), het symfonisch orkest van het Conservatorium Maastricht in de Nederlandse première van het Gitaarconcerto van André Prévin, het Symfonisch Universitair Orkest Leuven en het Jeugd & Muziek Orkest Limburg. In september 2000 dirigeerde hij in het kader van het festival Musica Sacra Maastricht 2000 de kerkopera “Jongleur de Notre-Dame” van P.M. Davies voor radio- en televisieopnames (KRO). Gedurende drie seizoenen was Tom assistent-dirigent van het Vlaams Symfonisch Orkest.

Naast zijn studies in Maastricht volgde hij geregeld masterclasses in binnen- en buitenland. Zo trok Tom in juli 2001 naar Wenen om de Wiener Meisterkurse te volgen bij professor Salvador Mas Conde. Daar werd hij uitverkozen om actief deel te nemen en kreeg hij de grote eer om het Plovdiv Sinfonie Orchester (Bulgarije) op het slotconcert te mogen dirigeren. In juli 2002 nam hij eveneens actief deel aan de International Conducting Course Igualada bij professor Antoni Ros Marba met het Orquestra Simfonica del Vallès.

Tom nam ook deel aan The International Competition for young Conductors of Besançon 2003 waar hij Le Sacre du Printemps van Igor Strawinsky dirigeerde. Samen met L'Oiseau du feu dirigeerde hij dit ballet recent nog o.a. in februari 2020 tijdens het muziekfestival Mousikotropo in Griekenland.

Het Mechels Kamerorkest werd in 2004 door hem opgericht met als doel om jonge aankomende musici de kans te geven zich te ontwikkelen binnen een professioneel artistiek kader.

In augustus 2007 nam hij samen met de Lierse gitarist Wim Brioen in Slowakije een CD op met drie vlaamse gitaarconcerto’s (Piet Swerts, Jos Van Looy en Peter Cabus). Tom dirigeerde voor deze gelegenheid het Slovak Orchester Zilina (Slowakije). De samenwerking met opnameleider Jaroslav Stranowski (o.a. Brilliant Classics) resulteerde in een waardige opname van deze drie meesterwerken van vlaamse bodem.

Zijn repertoire omvat naast enkele opera’s en diverse oratoria, het gehele symfonische oeuvre met het accent op de Weense klassieke school (Mozart, Schubert & Beethoven). Per 1 september 2012 is Tom als artistiek-pedagogisch directeur verbonden aan het Stedelijke Conservatorium te Mechelen.

Lees meer

Tom Deneckere

Tweede dirigent

Na een licentie wiskunde aan de Universiteit Gent behaalde Tom Deneckere (1973) een meesterdiploma in de muziek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Daar studeerde hij piano bij Jan Michiels en orkestdirectie bij Lucas Vis. Aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag volgde hij nadien orkestdirectie bij Jac van Steen en Kenneth Montgomery.

Van 1996 tot 2002 was hij dirigent van het Oost-Vlaams Kamerorkest. In 2002 richtte hij het Kamerorkest Arc-en-ciel op, een professioneel ensemble van jonge musici.
Daarnaast werkte hij als assistent-dirigent van Patrick Davin bij de creatie van de hedendaagse opera The Woman Who Walked Into Doors van Kris Defoort.
Hij dirigeerde ook wereldpremières van Koen Dejonghe, Maarten Van Ingelgem, Kristiaan Van Ingelgem, Frank Nuyts en Marcel De Jonghe. Van 2010 tot 2014 was hij dirigent van het Gentse koor Novecanto. Hij was ook gastdirigent van het koor Koriolis.

Als pianist is Tom Deneckere actief in verschillende kamermuziekgroepen, zoals het kwartet Camerarte en in zijn vaste duo’s met Maarten Van Ingelgem, Kris Janssens, Peter Devos en Johan Moeyersoons. Hij speelt regelmatig liedrecitals met de Duitse zangeres Dorothea Jakob en met de Aalsterse sopraan Tineke Van Ingelgem.

Als zanger zette Tom Deneckere zijn eerste passen bij het knapenkoor Schola Cantorum Cantate Domino. Daarna was hij zeer actief in tal van amateurkoren en (semi-)professionele ensembles in binnen- en buitenland. Momenteel zingt hij bij het ensemble Aquarius.

In oktober 2013 was hij curator van het zesde MAZZIC-Muziekfestival in Aalst.

Lees meer

Piet Van Bockstal

Repetitor

Piet Van Bockstal werd geboren in Deinze in 1963. Muzikale studies aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel bij Paul Dombrecht ; verder privé onderricht bij Hansjörg Schellenberger (Berliner Philharmoniker) en John Anderson (Philharmonia Orchestra).

Hij is laureaat van diverse nationale en internationale concours (Tenuto,Trompconcours) en werd in 1990 uitgeroepen tot jonge vertolker van het jaar door Jeugd en Muziek Vlaanderen. Van januari 1985 tot juni 2019 was hij eerste hobo solo van het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen , een functie die hij ook een achttal jaar bekleedde bij het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie.

Piet Van Bockstal bracht zowat het ganse hoborepertorium op de planken zowel als solist (in meer dan 70 concerti voor hobo en orkest) als in kamermuziekverband met diverse partners : het Oxalys ensemble , pianist Yutaka Oya , het Lindsay kwartet , het Arditti kwartet… Hij concerteerde over de hele wereld (Japan, China,Brazilië,Rusland,Canada en zowat heel Europa…) en was ook bijzonder bedrijvig in de opname-studio : een 40-tal cd-opnames waaronder een anthologie van de Belgische muziek voor hobo en kamerorkest, een integrale van de werken voor hobo/althobo en kamerorkest van Ernano Wolf-Ferrari en een recital-opname Entartete Musik voor hobo en piano.

Piet Van Bockstal heeft vooral een grote reputatie opgebouwd als uitmuntend vertolker van hedendaagse muziek : verscheidene componisten droegen werk aan hem op waaronder zeker de Fin Kalevi Aho dient vermeld : een integrale voor hobo van deze componist verschijnt in 2012 op BIS met Piet Van Bockstal, Yutaka Oya en het Lahti Symphony Orchestra onder leiding van Martyn Brabbins. Piet Van Bockstal is mede oprichter van het Ictus ensemble en een graag geziene gast op alle internationale podia voor hedendaagse muziekcreatie (Musica Straatsburg, Ars Musica,Huddersfield, Wittener Kammermusiktage…) Hij werkt ook regelmatig met de buitenlandse ensembles Musikfabrik en Remix en in België met het gerenommeerde Collectief.

Zijn belangstelling gaat echter niet alleen naar het uitvoeren van muziek : zo was hij in een recent verleden classical manager voor BMG-Ariola , concertmanager van het barokensemble Il Fondamento, programmator van diverse kamermuziekseries en radioprogramma’s , ondervoorzitter van de Jonge Filharmonie , stuwend lid van diverse advies- en bestuursraden, opnameleider in diverse professionele studio’s en auteur van programmateksten alsmede inleider tot diverse concerten.

Sinds 2015 is Piet Van Bockstal docent hobo en kamermuziek en bezieler van diverse projecten aan Hogent, het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent. Sinds 2019 is hij ook docent hobo aan KADE (Deinze) en verantwoordelijke sales/communicatie bij Oxalys.

Lees meer

Eerste violen
Kris Janssens | concertmeester
Greet Coenegrachts
Nancy Frans
Gert Jansen
Marica Judels
Katrien Pedus
Peter Scheck
Inneke Van Riel
Lieselot Pieters
Katleen Verbueken
Katrijn Vos
David Bruneel

Tweede violen
Julie Van Buggenhout | aanvoerder
Hilde Heyndrickx
Marije Kooij
Sofie Posson
Tania Rotthier
Elke Schreurs
Clara Torfs
Tinneke Smolders
Dirk Wouters

Altviolen
Wouter Tooten | aanvoerder
Luc Bataillie
Robbe Moorkens
Veronica Staes
Luc Vernimmen
Louis Dumortier
Gert De Smedt

Celli
Harmen Goossens | aanvoerder
Christoph Bunzendahl
Reinhard Maris
Thomas Tooten
Penelope Turner
Roselien Vandecasteele

Bassi
Jan Tambuyser | aanvoerder
Robin Boits
Jeroen De Ridder
Ignaas Vermeiren

Dwarsfluit
Tiny De Herdt
Helga Jacobs

Hobo’s
Katrien Van Mele
Hans Verbeeck

Klarinetten
Arne Herman
Els Van Rillaer

Fagotten
Steven Defoor
Rob Imans

Hoorns
Matea Majic
Jan Dereymaeker
Paul Pichal
Staf Vos

Trompetten
Misha Ilienko
Guy Godts

Pauken
Victor Reeskens